Op naar het zonnige Noorden!!! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Els Pieter - WaarBenJij.nu Op naar het zonnige Noorden!!! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Els Pieter - WaarBenJij.nu

Op naar het zonnige Noorden!!!

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Els

09 Augustus 2013 | Australië, Darwin

Na een aantal dagen in Alice Springs rondgehangen te hebben vervolg ik de tour weer.

Om de onkosten met 50% te drukken voor de benzine en camping, heb ik besloten om een hitchhiker mee te nemen richting Darwin. Het is een Frans meisje “Pauline” die ik ontmoet heb in Alice Springs. Dus zal ik nu zelf wat vaker op de foto sta, is dat de verklaring.. toch wat makkelijker dan de zelftimer...Ps ook voor het klein huishoudelijk werk, zoals afwas en koken wel makkelijk! ;-) Haha.

De eerste dag vanuit Alice Springs heb ik voornamelijk achter het stuur gezeten, ’s avonds camperen bij de Devils Marbles. Waar de zonsondergang en zonsopkomst indrukwekkend waren! Ook de tweede dag heel de dag achter het stuur gezeten. Deze keer eindig in de Daly Waters Pub, waar ik mezelf na een lange dag trakteer op een heerlijk biertje onder het genot van live outback/country music.

Na twee lange dagen rijden hoef ik gelukkig de derde dag maar 250 km te rijden voordat ik in Mataranka kom. De plaats waar de “natural hot springs” nog warmer zijn dan de buiten temperatuur. De buiten temperatuur was 32 graden, het water was 34 graden!!! Heerlijk relaxed zwemmen in het warme water tussen de palmbomen! Het was een beetje te vergelijken met centreparks, alleen hier hoef je geen 20 euro entree te betalen! Zoals de meeste geweldige dingen in Australië, gewoon gratis toegang. Na twee dagen in de “springs”is het weer welletjes geweest en maak ik er een actief dagje van door een kanotocht te maken door Nitmiluk Gorge. Een mooie tocht tussen de hoge cliff’s, maar ook tussen de krokodillen! Gelukkig “fresh” water krokodillen, want die eten je niet op, bijten alleen maar... haha. Toch wel raar en in het begin spannend idee dat je in een kano zit op een rivier waar krokodillen rondzwemmen met een lengte tot 3 meter lang. Na een actief dagje weer een relax dagje gehad bi j de Edith Falls, waar ik de middag besteed aan zonnen (met veel insmeren) en heerlijk zwemmen in het heldere water bij de waterval.

Kakadu National Park
Na een aantal dagen besteed te hebben in de regio waar de “fresh”water krokodillen leven, vervolg ik de route opweg naar Kakadu NP, oftewel de regio waar de “salt”water krokodillen leven (de iets meer gevaarlijke krokodillen).

Onderweg ontmoet ik diverse mensen die me waarschuwen voor de muggen en vliegen in Kakadu NP. Sommige mensen worden blijkbaar “lek” gestoken en hebben gruwelijke jeuk. Om maar eens te informeren wat te doen om dit te voorkomen loop ik nog even binnen bij het informatie centrum. Hier wordt ik even herinnert aan de familie in Brisbane (met name Kobie Paulus). Ik kreeg de tip om “Dettol” te kopen en dit te mixen met babyolie en voor de geur wat aangenamer te maken, wat citroen sap. Dit is blijkbaar het “goedje” wat de locals en tourgidsen gebruiken om de muggen en vliegen op een afstand te houden. De eerste keer dacht ik dat ze me voor de gek wilde houden, maar na wat navraag, op naar de drogist. En ja.. het ruikt een beetje raar, maar het werkt!!!

In Kakadu NP was ik zeer blij met mijn 4WD busje! Je had namelijk een 4WD nodig om de mooiste plekken van het park te bezoeken. Helaas was er een plek waar ik niet naar toe kon met mijn busje, omdat de rivier waar je doorheen moest rijden 60 tot 70 centimeter diep was. De ranger bij de camping waarschuwde iedereen, als je auto geen snorkel heeft, doe het niet!. Maar tijdens de twee dagen waarop ik vlakbij de rivier kampeer waren er toch mensen die niet gestopt waren voor informatie bij de ranger/camping... Of te wel sensatie! De eerste dag was er iemand die zijn Porsche Cayenne verdronk/ stil zette in de rivier en de tweede dag was er iemand die een splinter nieuwe huur jeep (Mitsubishi Pajero) verdronk/stil zette in het midden van de rivier. De rekening om één auto uit de rivier te slepen en naar dichtstbijzijnde garage te brengen: 5000,- AUD. Daarbij moet ik er ook nog even bij vertellen dat de mensen ongeveer 2 tot 3 uur moesten wachten voor dat de auto uit de rivier gesleept was, want in de rivier zwommen zoutwater krokodillen, dus het was een heel gedoe om de auto eruit te krijgen.

Ik had het risico maar niet genomen, er waren tenslotte genoeg andere mooie plekken om van te genieten in Kakadu NP, zoals de zonsondergang bij Ubirr. De wandelingen langs de rivier, waar de krokodillen in de rivier bedding lagen te zonnen. De Aboriginal art enz, enz.

Na Kakadu NP ga ik richting Darwin, onderweg maak ik een boottochtje op de Adelaide River, de Jumping Croc’s Tour. In een klein bootje over de rivier varen en met een stukje vlees de zoutwater krokodillen lokken zodat ze 3 meter uit het water omhoog springen. Zeer indrukwekkend om die grote monsters, tot bijna 6 meter lang uit het water te zien “vliegen”!

Darwin
Eenmaal gearriveerd in Darwin, kom ik er achter dat het wel heel druk is, de campings zijn vol en hostels vragen de hoofdprijs. Dit allemaal voor de paardenrace van het jaar, de Darwin Cup Races. Na de eerste nacht ergens in de stad gekampeerd te hebben ontmoet ik “Darrel” een geweldige kerel, met een zeer mooi huis in de wijk “Bayview”. Zoals de naam van de wijk al verklapt, een geweldige locatie! En via hem kom ik dan ook op het idee om dan toch maar even te gaan kijken bij de Darwin Cup Races. Waar ik dan ook geen spijt van had, een mooie dag tot in de late uurtjes!

De timing om nu in Darwin te zijn is niet slecht, het is namelijk de opening van het “Darwin Festival”, er is elke dag wat te doen. De donderdag namiddag vul ik mijn tijd met heerlijk snacken op de Mindil Beach Market! Op het menu bestond; Dönner Kebab, Nachos, Loempia's, saté stokjes en als toetje een Deep fried Marsbar met ijs. Na de markt op naar het openingsconcert van Darwin festival, lekker uitbuiken onder genot van live muziek en een biertje!

What’s next?!?
Komend weekend vertrek ik vanuit Darwin richting Perth. Ik verwacht dat dit me wel en aantal weken bezig zal houden, gezien de afstand en bezienswaardigheden. Zoals altijd, jullie zien de avonturen wel verschijnen op de blog!

Cheers van uit Darwin!!!

Pieter

  • 09 Augustus 2013 - 06:43

    Kobie:

    Goede tip met de dettol - die onthou ik!
    Jammer voor de Porsche Cayenne :( Stommerik!!
    k xo

  • 09 Augustus 2013 - 10:39

    Esther:

    Echt cool man!! Geniet!!!

  • 09 Augustus 2013 - 11:42

    Remco:

    Kerel,

    Tijdje niet gevolgd, maar nu weer helemaal bij gelezen.
    Wat een avonturen, foto's en ervaringen!
    Geniet er van!

    Gr. Remco

  • 10 Augustus 2013 - 10:38

    Mireille:

    Hé Pieter,
    Die foto van die krokodil heb je die ècht zelf geknipt.
    Super gaaf! Maar ook wel een beetje eng hoor...
    Gr. Mireille

  • 10 Augustus 2013 - 10:57

    Els:

    Ziet er goed uit!! Had natuurlijk al veel van je verhalen gehoord maar de foto's maken het nog duidelijker....
    Have fun!!!

    Dikke kus en knuffel....

  • 11 Augustus 2013 - 00:42

    Els En Pieter:

    Haha, Mireille,

    Ja alles is echt!!! en zonder "fotoshoppen".

    ps met natuurlijk Copyright rechten van mij.. haha

    Alle foto's zijn bij te bestellen, tegen een klein bedragje :-)...
    Moet toch een manier vinden om aan geld te komen voor benzine!!

    All the best!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Darwin

On world tour!!!

Australie

Recente Reisverslagen:

08 Oktober 2013

Amazing Dubai!!!

03 Oktober 2013

To final destination Perth

23 September 2013

From “FC” to the Sea!

06 September 2013

Darwin to Fitzroy Crossing

09 Augustus 2013

Op naar het zonnige Noorden!!!
Els

Actief sinds 16 Okt. 2012
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 21557

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2012 - 31 December 2012

On world tour!!!

Landen bezocht: